Monday, February 2, 2009

Otak Moden VS Otak Otai




Salam buat semua...mintak maaf la aku skrang nih sibuk sangat2 sampai janji nak update 2 kali seminggu pun termiss,he3...bz siot sekrg nih...Anyway rini sempat plak aku mengupdate dengan isu panas pasal dunia politik dan sejarah.

Sekarang kalu membeli suratkabar rasa macam xberbaloi dah...selak sikit ja penuh 1page dengan hal gaduh2 kes politik nih...orang nih duk marah sal member dia lompat parti, orang yang menerima ahli baru duk ngengada wat media conference la...huh...aku yang duk melanggan news ni duk pkir 2-3kali masa nak renew yearly membership langgan news. Pada aku diorang politik nih patut ada suratkabo sendiri la kalu nak perang pasal politik nih...xpayang membazir duit rakyat yang nak membaca berita semasa di dalam n luar negori...

Berbangkit isu marah2 pasal lompat parti nih aku sebenarnya perit nak meluah idea n buah pkiran sebab siapa kita. Mana ada ruang untuk rakyat bagi idea atau pendapat. Pada aku isu lompat parti ni dah jadi masa memula Malaisi baru terbentuk. Bagi siapa yang tau sejarah politik kat Sabah sure korang xkan menangkan mana2 pihak. Kalau xsilap masa tu dulu, kerajaan ada 'membeli' few ahli parti kat ctu untuk menghilangkan status undi majoriti parti bukan kerajaan tersebut. Dua kali pilihanraya, dua kali jugaklah geng2 depa kena beli. Dah kena 2kali, parti tu pun join kerajaan as wakil kat negeri tuh... Bila parti pembangkang wat mende yang sama pada diorang tp pada beberapa dekad kendian, marah la plak...Come on man, u do it first, now u got what u put... Lagi sekali aku nak cakap bende ni opinion aku, korang nak terima ke x, tu terpulang la labu.

Apapun kita berserah ja nanti pa jadi pada Malaisi tercinta (tercinta ke...). Aku cinta Malaisi tp bukan pemimpinnya!Wassalam

21 comments:

Iliana said...

hohoho..bab politik??? saya memang kurang minat.terlalu berputar belit..saya suka prof diraja ungku aziz..tak melibatkan politik langsung...

sparkystar said...

aku maafkan..hehehe

soya said...

sy pon kurang kalo bab ni...
sy pon ska ungku aziz..
sy pon maafkan..
sy paham..^^

Gerrard said...

ya .. agree with u .. everyday tabloid paparkan politik .. camni la..

"jaja hal politik dapat duit.." izzit? .. tanya pendapat .. =)

kuIna said...

dak minat politik tp kena ambek tahu jgak...

Mak Su said...

layan mastika ler...eh! iklan plaks

nohas said...

Melayu mudah lupa...

nohas said...

Melayu mudah lupa...

Yunus Badawi said...

Pengerusi surau tempat saya pun dah 2-3 malam ni sibuk citer pasal politik.

Unknown said...

orang atas bergaduh orang bawah jadi mangsa

en_me said...

orang kuar parti tewww pong nak masuk parti balekkks.. kannnns, nyamfahhhh

Nek Cun said...

Nekcun meluat betul ngan isu keluar masuk parti nih!... Depa-depa nih betul-betul perhabih duit rakyat jer!... sebenarnya mereka tu ada agenda masing-masing. Hak yang jadi 'speaker dewan' tu pun ada agenda dia gak!... bukan leh percaya sangat pun!...

Anonymous said...

:P maaf jgk~

naz ilyn said...

salam...

lantak lar situ... dah menyampah dengan gelombang politik yang kian mengulung...

p/s: menyampah macam mane pun hati ni nak gak ambil tau... tu yang tak paham.

Unknown said...

aku mls nak komen...

Nur a.k.a admansyah said...

sama-lah kite... tak berkesempatan nak jenguk `dunia cyber' kesayangan kite ni, kan?
takpe.. ada ms boleh saling mengunjungi..

psst: update ler psl politi P*R*K yg tgh panazzzz tur!

Anonymous said...

muakakka..
ko la weyh jd pemimpin...

politik mmg perlu di babikan..

BurungBelatuk said...

e-leeyana - memang berputer belit...janji jgn otak kita terputar kat dalam sudah...

sparkystar - alhamdulillah....he3

ju3 - aku dulu pun mmg kurang dalam bab nih..tapi bila melibatkan menjual maruah agama, panas gak wei.

Siong Berantai - aku pun terpikir nak bukak company suratkabar. pastu kuar berita politik...he3..haram aku nak buat...baik buat bende yang mendatangkan faedah akhirat kelak. xbanyak nak menjawab.

kuIna Jentayutiara - tu tanggungjawab sebagai rakyat tuk pengetahuan...xsalah tu...

Mak Su - aku pun layan mastika...

orangbukit - terpulang pada individu, samada mudah lupa atau terlupa.

Yunus Badawi - tu mengada2 namanya.


~flyo~ - sokong

en_me - dah jenis talam 2muka.sampai bila2 pun camtu gak...tgu la akhirat baru tau.

Nek Cun - betul tu, aku sokong sesangat...


LifeSaver - ;P

naz ilyn - xpaham kenapa manusia ni taksub sangat dengan duit.

theconfused - xpa, janji ko masuk baca,he3...

Nur a.k.a admansyah - insyallh...


Bunga Binti Nordin - kita semua mmg pemimpin dalam setiap perkara. jadi mak, kita pemimpin kpd anak2. jadi pekerja,kekadang kita pemimpin kpd kawan2. so, tugas tu xdapat dielakkan. bila kita sanggup menerima tugas sebagai pemimpin bermaksud kita sanggup berlaku adil (dalam erti kata yang betul la) dan saksama. kalu setakat ambik gelaran, anytime ja orang bleh bagi...xgitu cik kak...

ILA said...

Salam..buat BB;)
ermm..malas le nak komen..they all poket penuh..
saya ni poket 'cenonet' jer..
wat pe nak pikiaq pasai orang yg poket 'besaq'..huhukk:(..

Gerrard said...

kehkehkeh! burung belatok! ;p takyah jer.. kita ni seperti terpaksa melepaskan batuk di tangga.. tiada kebebasan bersuara... cakap sikit jer dorang tak puas hati memang kita yang bakal dikenakan saman yang menyusahkan diri sendiri... sakit jiwa .. takde kebebasan langsung .. hanya orang yang berkelayakan dari segi harta boleh bersuara... betul tak?

BurungBelatuk said...

ila - kene niat dan berusaha utk penuhkan poket...setiap inci mka bumi ni Tuhan mmg dah letak ada rezeki...terpulang pada kita nak mengusahakannya...xsemestiny xda tanah xleh wat...nak tips email aku...

siong berantai - sebenarnya kalu rakyat kita bersatu macam thailand mmg orang kat atas pikiq beratus kali kalu nak wat hal...tapi orang malaisi terlalu baik...kita sebenarnya bertatasusila xbertempat...